مطالعات فضای مجازی

فضای مجازی و حقیقی و مراقبت های سلامت

جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲ ب.ظ

در پست قبلی پیرامون دو فضایی شدن نهاد سلامت و پیامدهای آن، چند پاراگرافی را به رشته تحریر در آوردم. در این مقاله با ذکر نکاتی در باب اینکه چه بخش هایی از نظام سلامت می تواند به بخش مجازی دنیای مدرن انتقال پیدا کند و چه بخشی در دنیای حقیقی باقی بماند به مبحث فضای حقیقی و مجازی در نهاد سلامت ادامه می دهیم.

امروزه با گسترش کلان داده ها در دنیای مدرن غرب، بحث اطلاعات در مراقبت های سلامت و خرید و فروش آن داغ و مهم شده است. شرکت های بزرگ با خرید و فروش اطلاعات با شرکت های بیمه و ارائه دهندگان خدمات تجارت می کنند. به این ترتیب بخشی از مراقبت ها در نظام های سلامت به فضای مجازی منتقل شده است.

در نظام های سلامت بحث مهمی که وجود دارد سیستم های جمع آوری اطلاعات در مورد بیماری ها، علائم شناختی و نتایج دارویی است. این سیستم ها در گذشته کاغذی و بر اساس فرم های اداری تدوین میشد. اما امروزه با شیوع سیستم های آنلاین، چنین فرم ها و کاغذ بازی ها کارایی خود را از دست داده اند و بدون یک سامانه آنلاین نمی توان به درستی یک نظام سلامت را اداره و تامین مالی کرد.

از سوی دیگر شرکت های بیمه همواره با مسئله اطلاعات نامتقارن روبرو بوده اند. این شرکت ها میزان ریسک پذیری بیماران را نمی دانند و از برخی اطلاعات فردی آنها آگاهی ندارند. به این ترتیب ایجاد یک سیستم آنلاین در فضای مجازی که بتواند اطلاعات مخاطبان و گرایش ها و تمایلات آنها را ثبت و ضبط کند همواره احساس می شود.

از بحث اطلاعات که گذر کنیم بخشی از تکنولوژی جدید نظام های سلامت به ویژه در بخش های ارائه دهنده خدمات به شکل مجازی در آمده است. آینده نظام سلامت به فضای مجازی به نوعی گره خورده است. سوال این است که برای مثال،

Ø     چگونه ممکن است هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و کلان داده، پزشکان، دانشمند و بیماران را با آخرین و دقیق تر شناخت بالینی در زمان واقعی، تقویت کند؟

Ø     چگونه پوشاک رباتیک، شبکه ها، سنسورها و واقعیت مجازی، که مدیریت بیماری را تغییر می دهد، تعامل بیمار و هماهنگی مراقبت را تقویت می کند؟

Ø     چگونه هوش مصنوعی افزایشی، جراحی ها را برای بهینه سازی زنجیره های عرضه اش، استفاده از تولید درست به موقع و افزایش نیروی کار خود برای به حداکثر رساندن بهره وری افزایش می دهد؟

Ø     چگونه ژنومیک و پزشکی دقیق، به متخصصان مراقبت های سلامت از طریق ابزارهای وسیع تر ارتباط مستقیم با DNA را ارائه می دهد و مدیریت پیشگیرانه از خطرات و درمان های دقیق تر را ممکن می سازد؟

Ø     چگونه واقعیت مجازی آموزش پزشکی را متحول می کند و انتقال دانش را سرعت می بخشد؟

 

از نمونه دستگاه هایی که در فرم مجازی توانسته اند در درمان و پیشگیری بیماری ها عملکرد مناسبی داشته باشد، دستگاه رتینا سلفی است که از طریق آن می توان اطلاعات مربوط به ابتلا به بیماری MS را بدون مراجعه به پزشک بدست آورد. هیلوگرام پلتفوری است که از طریق آن می توان از بسیاری از زخم ها عکس گرفت و در اپلیکیشن مربوطه در باب آن سوال کرد. IDAvater از جمله پلتفورم هایی است که در آن پزشکان مجازی به ارائه خدمات مراقبت های سلامت به صورت آنلاین می پردازند. دستگاه اوکولوس ریفت از مهم ترین ابزارهای مجازی شده است که از طریق آن پزشکان می توانند با دوربین های نصب شده در اتاق عمل جراحی ها را آنلاین مشاهده کرده و آموزش ببینند. Bon Welding از جمله اشیایی است که در داخل بدن انسان قرار داده می شود تا به صورت آنلاین مقاومت استخوان ها سنجیده شود. عینک های آنلاین طراحی شده برای پرستاران این امکان را به آنها می دهد که بتوانند اطلاعات بیمار را به صورت آنلاین در عینک خود داشته باشند. Wyss Institute نیز ابزاری است که می تواند با ورود به سلول ها احتمال ابتلا به سرطان را در فرد پیش از اینکه واقعا به سرطان مبتلا شود پیش بینی کند. همه اینها در کنار شرکت هایی مانند گوگل و PubMed که اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار متخصصان قرار می دهد و همچنین بیماران را در خود درمانی ارتقا می دهد که بخش مجازی خدمات سلامت مربوط می شود.

در سوی دیگر باید گفت که بسیاری از فعالیت ها همچنان نمی تواند وارد دنیای مجازی شود. مشاوره های رودرروی بیماران و پزشکان و همچنین آزمایش های بدنی پزشکان و برخورد با معضلات روانی از جمله حیطه هایی است که ورود ماشین به آنها چندان توصیه نمی شود. از سوی دیگر ماشین ها با ورود به برخی فعالیت های مراقبت و درمان بخشی از روح انسانی را در درمان از بین می برند و توان مواجهه با واقعیت را سلب می کنند.

همچنین نکته ای که وجود دارد این است که تصمیم گیری در حوزه سلامت در نهایت بر عهده انسان است. نکته ای که مهم است این است که با وجود اینکه ماشین ها می توانند بسیاری از فعالیت ها را در فضای مجازی انجام دهند اما در نهایت تصمیم گیرنده نهایی برای مداخله انسان است.

 

References:

*    DataMed  https://datamed.org/

*    Institute for Health Metrics and Evaluation’s Global Health Data Exchange http://ghdx.healthdata.org/

*    NNLM RD3: Resources for Data-Driven Discovery  https://nnlm.gov/data/

*    NNLM’s YouTube Channel https://www.youtube.com/channel/UCmZqoegBFKJQF69V8d-05Bw

*    OHSU’s Big Data to Knowledge https://dmice.ohsu.edu/bd2k/topics.html

*    Registry of Research Data Repositories (re3data.org) http://www.re3data.org/

*    NIH’s All of Us Program https://allofus.nih.gov/ 

*    Borgman, Christine L. Big data, little data, no data: Scholarship in the networked world. MIT Press, 2015.

*    Federer, Lisa. Beyond the SEA: Data Science 101: An introduction for librarians https://www.youtube.com/watch?v=i78ciP1eGxo&t=3s

*    Mayer-Schönberger, Viktor, and Kenneth Cukier. Big data: A revolution that will transform how we live, work and think. Houghton Mifflin Harcourt, 2013.

  • فروزان یزدانی

نظرات  (۱)

ما زیاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی